BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, November 10, 2010

+ Kenapa Perempuan Sekarang Tak Reti Masuk Dapur?? +


bukan mau bangga diri
sebab saya antara golongan perempuan yang baru mahu
belajar untuk masuk ke dapur sebelum jumpa mertua... muahahahahaha (",)

Teruna: aku nak tanya sikit, tapi kau tak payah la nak touching2...

Gadis: ok, go on..

Teruna: kenapa perempuan sekarang malas masuk dapur?? kalau masuk pun dah kira ok la, tapi still tak reti nak masak.. tak macam zaman mak-mak kita dulu.. umur 8-9 tahun, dah tahu masak nasi, gulai, goreng ikan...

Gadis: penting sangat ke semua itu??

Teruna: sure la penting, sebab tu kan tanggungjawab seorang perempuan bila berumahtangga.. menjaga makan minum suami diorang..

Gadis: zaman dulu lain, zaman sekarang lain.. pemikiran dulu terbatas.. sekarang, perempuan lebih ramai yang berjaya ke menara gading.. peluang untuk masuk dapur sangat terbatas dengan kesempatan yang ada.. ko tak faham kan? meh aku kasi contoh.. aku start dok asrama dari form 1, bila balik umah, mak tak kasi masuk dapur, abah kata, utamakan pelajaran, take ur time utk rest puas2 kat umah.. kejayaan yang utama, bukan kepantasan memegang periuk dan kuali.. tu yang boleh membanggakan keluarga bila terima ijazah nanti..

Teruna: itu semua alasan untuk lepas tangan..

(si gadis masih sabar membela kaumnya)

Gadis: bukankah pasak rumahtangga itu bermula dengan ketua, suami adalah ketua rumahtangga, imam bagi keluarganya.. kalau memasak menjadi ukuran seorang perempuan, mengapa imam tidak dijadikan ukuran bagi seorang lelaki??

Teruna: tu kes lain.. kalau kita tengok kan, mula2 perempuan masak di rumah, lepas tu, bila dah ok bab masak2, boleh buat jamuan untuk satu kampung, kemudian, boleh cuba untuk buat catering, jual produk 1 m'sia.. dari sini juga seorang perempuan boleh berjaya.. bukan semata-mata pegang buku dan tuntut ilmu.. right??

Gadis: yes, totally correct.. tapi, tiada beza laki dan perempuan.. mula-mula menjadi imam di dalam rumahnya, memimpin anak-anak dan isteri mereka.. seterusnya boleh menjadi imam, mengetuai jemaah di surau kampung.. bila bacaan sudah lancar, tak mustahil boleh jadi imam masjid negara, bukan?? besar pahala di sisi ALLAH.. dunia kita perjuangkan, akhirat kita tawan..

Teruna: #$$$%^^&*@@



7 comments:

nikamirul said...

haha.betol perempuan dekat atas nie ada peluang jadi madu dalam masa 3bulan.
aku takkan khawin dengan pompuan yang tak pandai masak biar la die blaja sampai marikh pun sbab in the future die akan menyusahkan aku. nak kena beli makanan je 24/7. no offense . pendapat peribadi ;)

Unknown said...

ok..ai tak reti masak...KIV dulu la jumpe mak mertua ;)

RerameUngu said...

nice chit chat..goes right back at the nose..hahahaha


kekadang tak faham y lelaki pentingkan perempuan aka isteri mesti pandai masak..ape deh hal kan..skang bnyk kedai mkn..g je la mkn kat kedai..sibuk je ngan pompuan kene pandai masak, yg lelaki tu tak perlu ke ada ciri wajib jugak mcm conversation tu...

biar adil dan saksama..lelaki kene pandai jadi imam, then wanita ni at least perlu la ada asas memasak..jgn la buta trus tak tau masak....hohoho

Chaoi said...

habis p3perak pandai masak x?haha

Kak Mahh said...

Bibik ada kat kedai....lagi pun bila dah ada anak sesok baru lah terkial-kial belajar mengenal dapur.

::FAIZ:: said...

p3 perak reti masak tak?

~moCha@yuMiko~ said...

haha..lawak la k.sha..