BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 2, 2010

+ Belajar Masak +

3 hari lepas aku baru sampai di istana ayah bonda

Belum sempat nak rasa nikmat bantal busuk

Mak dah bising

Penat dari ganu ke perak pun tak hilang lagi

Jadual kerja rumah dah kalahkan jadual exam 6 sem

Mak nak ajar masak nasi

Mak nak ajar potong sayur

Mak nak ajar siang ikan, ayam

Teetttttttttt... aku tak pernah nak main dengan ikan, ayam

Bila umur aku 22 tahun

Tibatiba mak aku caring bagai

Nak didik aku sebelum menjadi isteri solehah esok2

Mak aku cakap, umur aku sekarang ini dah layak kawen

Dulu masa kecikkecik tak risau

Orang tuatua kata, mana tumpah kuah kalau tak ke nasi

3 keturunan semua pandai masak

Tapi, kuah tu tak sampai ke generasi aku

Mungkin dah habis time zaman nenek aku

Makanya, bakat memasak memang tak tercapai dek akal

Bukan salah aku

Mungkin zaman nenek moyang aku, semua saiz besarbesar

Bakat tak sempat nak ber-waris

"Mak, penting ke pandai masak? Kalau pakai orang gaji, senang kan, kulit terjaga.."

"Kulit terjaga, perut suami kau siapa nak jaga? Orang gaji?"

"Pandai mak kasi jawapan, betul!"

"Esok, suami kau tak kenal dah siapa isteri dia, nak?"

"Ok, mak.. jOm mula belajar masak.."

Aku mula berfikir

Penting sangat ke air tangan isteri?

Sampai kena paksa main masakmasak ni...




*psiko seorang ibu untuk memaksa anak sulungnya yang tak pernah masuk dapur belajar memasak..






32 comments:

si[jari] telunjuk said...

hahah
belaja la weyh..memask itu seni...

lau balik umah, mak aku msti kata camni : kamu la plak masa, dah lama tak rase kamu masak..kamu masak sedap...

wahahaha..mak aku psiko aku....

si[jari] telunjuk said...

yes...1st rupenye...

si[jari] telunjuk said...

mintak resepi nasi ayam kat mak ko? tny beliau,camne nak dapatkan nasi ayam yg lembut...

aku masak ceroi je..tak nikmat..

nnti wat post resepi ns ayam tau..nnti pkcik hazim dtg umah,leh la aku masak....hahaha

Chaon Cornerz said...

hohho.. belajar sampai pandai.. baru laki suke..

abangfaizul said...

ala.. pompuan kene g dapor.kalau dapat suami keje chef kat hotel pun, isteri gak kene masak...

p3perak said...

jari:

cik kiah membuat onar..

nnt aku update resepi nasi ayam versi istana k..

ajak pakcik hazim singgah rumah aku juga yerr..

hehehehe..

p3perak said...

chaon cornerz:

hoho~ tengok tahap kerajinan.. tak suka la buat keja orang perempuan ni.. hehehehe..

chaon syg tak??

=,=

p3perak said...

abangfaizul:

kalau dapat suami suri rumahtangga sepenuh masa, macam mana pula tu??

hehehehe..

♥♥Cik_Mar♥♥ said...

aiceh p3perak telah menyembah duli ke dapur yg indah...gud2~~ pe lg nk bwt time cuti kan,memasak adalah yg terbaik!!!sekurang2nye de r ckit skil dpt tunjuk kt bakal mak mertua woo~~

::FAIZ FARISH:: said...

sila masak sotong goreng tepung utk saya... heheheeh

ciEk NiENa said...

blaja masak?
hoho.. tak tercapai dek tangan nk pegang kuali.. kui3..
ciek sgt malas masak.. tapi makan maw.. haha...

zOuL_iMMe said...

welcome home...hik3

ko belajar kat ganu ke?

ASaDa RyutaRo said...

hahaha..

bagus makcik! kena dera betul2 si putri ni masak.. kang reti masak air je..

hahaha..

*padan muka*

hurm.. xkan nak org yg kita sayang org lain yg jaga makan minum. kan, kan, kan.

betul sgt ayat mak kamOo.. "kang suami x kenal mana sbnrnya isteri dia, baru la kamOo menangis x berlagu.

p3perak said...

Cik Mar:

aah.. belajar masak pOn sebab mak mertua je.. tp, spe la mak mertua tu kan?? cik mar ada adik?? hehehehe....

p3perak said...

Faiz Farish:

hoho~ senang je.. tu pOn nak suruh kita masakkan ke??

p3perak said...

Zoul_Imme:

aah.. aku study kat sebuah IPTA di ganu.. nape??

p3perak said...

Asada Ryutaro:

kita nak cari calon suami yg tak kisah bab makan2 ni.. kamu nak?? sila hantar resume.. hahahaha..

aah.. org kata, syg suami, jaga perut dia.. kan?? kan??

p3perak said...

ciek niena:

ni pOn 1 kes gak la kan??

ciek pOn x tau masak kan??

kantoii..

hehehehe..

Miss ... said...

sy x reti masak hehe

she said...

yang..masak itu penting..paling penting jimat kos makan luar or orang gaji.

i salute kat adik bongsu i..darjah 2 dah tau beza halia dengan lengkuas.pandai siang ikan.i dulu pon start masuk dapor darjah 6.tu pon sebab ibu bersalinkan adik bongsu i lah.huh~

juan said...

hahahaha...bgos2...troskn bljr msak :)

Berd said...

nak jadi isteri dah kau yer.

kehkehkeh.

takleh bayang aku.

Skype Crew said...

mestila penting air tangan isteri, xkn nk mkn kt luar jer..pokai suami klu asyk mkn luar...

bibik lak dh xblh hrp dh skang...huhu

p3perak said...

Miss.....:

1 team la kita, sis..
hehehe..

p3perak said...

Miss.....:

1 team la kita, sis..
hehehe..

p3perak said...

Juan:

bila nak belanja??
hehehe..

p3perak said...

she:

i jd malu pula dgn adik bongsu u.. i lgsung x tau lengkuas tu apa??

siang ikan?? huh...

p3perak said...

Berd:

aku tunggu ko abis study kat Jordan dulu yerr??

aku pOn tak boleh bayang bila jadi isteri ko nnt.. hehehehe

p3perak said...

Skype Crew:

nnt nak cari suami yang kaya la, x la pokai kan??

hehehe..

p3perak said...

Skype Crew:

nnt nak cari suami yang kaya la, x la pokai kan??

hehehe..

Aidi-Safuan said...

hahaah...kalau xde air tangan isteri, air tangan mamak kan ade. :p

p3perak said...

Aidi-Safuan:

ye! setuju.. anda seorang yang memahami la.. hehehe..